System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - jest narzędziem zarządzania, które ma ułatwić właścicielom i kierownictwu firmy systemowe, uporządkowane oraz efektywne i skuteczne zarządzanie w obszarze bezpieczeństwa pracy. Dzięki włączeniu pracowników i silnemu zaangażowaniu samego kierownictwa w opracowanie systemu, identyfikację zagrożeń, system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy staje się realnym systemem służącym wszystkim pracownikom. Bezpieczne warunki pracy oznaczają większą motywację do pracy, większą wydajność, mniejszą absencję pracowników, zmniejszenie lub eliminację chorób zawodowych. A to wszystko oznacza mniejsze koszty dla pracodawcy i tym samym lepszy wynik finansowy.
Efektem dobrze wdrożonego systemu zarządzania BHP jest działanie zgodne z wymaganiami prawnymi, efektywne zarządzanie ryzykiem zawodowym, lepiej zorganizowana i zaplanowana praca.
System Zarządzania BHP to:
- identyfikacja zagrożeń na wszystkich stanowiskach pracy i zarządzanie ryzykiem zawodowym,
- zaangażowanie najwyższego kierownictwa,
- ustalenie polityki i celów BHP,
- ustalenie wymagań prawnych BHP mających zastosowanie do działalności organizacji,
- zapewnienie zasobów,
- szkolenia, motywacja do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy, świadomość zagrożeń,
- organizowanie prac o szczególnym zagrożeniu,
- zapobieganie wypadkom, przygotowanie się na sytuacje awaryjne,
- nadzorowanie prac podwykonawców wykonujących działania na terenie organizacji,
- analizowanie przyczyn zaistniałych wypadków, incydentów i podejmowanie odpowiednich działań korygujących i zapobiegawczych,
- systematyczna ocena funkcjonowania systemu zarządzania - audity wewnętrzne,
- systematyczny przegląd zarządzania BHP prowadzony przez najwyższe kierownictwo.
|